Under sommaren har du mer tid för att kunna ta hand om dig själv. För att du ska må extra bra under sommaren har jag listat enkla och snabba steg till ett hälsosammare liv. Dessa tips grundar sig i en artikel skriven av Svetlana Pokrevskaya, en känd bloggerska. Jag har själv testat dessa enkla råd och det hjälpte verkligen mig att må bättre på enbart 4 veckor. Jag vill därför gärna dela med mig av hennes bästa tips till er.

 

Vecka 1
Rena kropp och själ!

1. Starta tidigt
Börja alltid dagen tidigt, redan runt kl. 06:00. Det är på morgonen som du kan ha tid för dig själv i jämförelse med hur det är under dagen. Ta denna tiden för att starta dagen i lugn och ro, du kan använda denna tiden till att lösa olika saker utan att bli distraherad eftersom alla andra sover. Detta är en perfekt tid för att exempelvis träna, vilket kommer göra dig starkare inför den kommande dagen. Om du känner dig lat och ovillig att stiga upp på morgonen är det ingen indikation att du är trött. Enligt mig kan det betyda att du inte vill leva ditt liv. Vad är meningen med att stiga upp, när det enbart kommer vara samma deprimerande väder, tunnelbana, trafik och jobb. Om du däremot ändrade inställning och tänkte mer positivt, att du har ännu en härlig dag framför dig, precis som askungen på morgonen när hon vaknar och sjunger med sina fåglar. Om du tänkte som Askungen varje morgon skulle det inte vara ett problem att vakna tidigt. Det är enbart logiskt tänkande, ändra inställning och vakna med ett leende. Om du lever till fullo, skulle din vilja att stiga upp på morgonen vara mycket större.

2. Bättre matvanor
De kommande ändringarna i ditt liv kommer att kräva mycket energi från dig. Troligtvis använder du idag mycket av din energi till att bara få din kropp att fungera som en effekt av till exempel alkohol, cigaretter och fet ohälsosam mat. Alla har vi våra egna personliga dåliga vanor som vi måste bli av med. Du kan välja vilken diet som är rätt för dig. Alkohol, chips, sockerdricka, redan förberedd mat, skräpmat funkar är inte bra för hälsosam mat. Att rekommendera är också att äta mindre portioner och mindre mat innan du går och lägger dig. Äter du lättare mat blir du mycket gladare och har mer energi för ett hälsosamt liv.

LÄS MER:   Vänd ensamheten till något produktivt.

3. Sport
Trana är obligatoriskt för ett bättre liv. Har du en bra fysik ger det dig även en inre styrka. Skaka liv i din trötta kropp (och det måste du göra själv om du inte väljer en personlig tränare). Väj en metod som känns rätt för dig, träna hemma, yoga, dans eller boxning. Träna och dansa framför spegeln innan du går till jobbet eller varför inte i hissen upp till jobbet.

 

Vecka 2
Få ordning på ditt privatliv

1. Städa i ordning
Städa undan i ditt hem, kasta allt som du inte behöver. Att fylla saker på vinden räknas inte. Ha bara kvar saker som du verkligen behöver.

2. Strukturera och gör dig av med alla personliga obligationer
Kom ihåg alla de gånger då du lovat dig själv saker och bestäm hur du ska ta hand om dem. De gånger du har planerat att lära dig ett nytt språk eller bestämt att du ska hälsa på din farmor som bor i en annan stad. Bestäm hur du ska göra med alla de planer som du en gång har tänkt på, du har två alternativ: 1. gör det som du alltid har velat göra 2. stryk dem från din lista för alltid. Om du inte vill missa att gå till din farmor, gå imorgon. Gör vad du måste göra och ha det inte hängandes efter dig.

3. Red ut ditt sociala liv
Bryt de relationer som du känner drar dig tillbaka eller gör dig deprimerad. Prata inte med de personer som ger dig negativ energi, som är arroganta eller de som du inte har något gemensamt med. Lär dig att gå därifrån och säg nej. Tillåt dig själv att vara otacksam, ouppfostrad, agera galet och vara obehaglig – om det är vad som krävs för att känna dig fri. Enligt mig ska du alltid ha en bra relation med dina föräldrar även om det krävs mycket från dig.

LÄS MER:   10 filmer som får dig att må bra.

 

Vecka 3
Planer, mål och drömmar

1. Skriv ner dina planer och gör dem.
Som du kan se finns det en del att göra för ett bättre liv, hur känns det? Känner du dig glad och entusiastisk? Om svaret är nej kanske det är värt att stryka ännu fler saker. Eller alternativt få fler saker gjorda. Vad du än väljer av dessa två alternativ kommer det få dig att må bättre och du kommer känna dig starkare. Kom ihåg vad du gillar att göra eller det var som du gillade att göra tidigare? Detta gäller inte enbart ditt jobb utan även din fritid – så att du kan slappna av, träffa dina vänner och familj och hitta tid för dig själv (detta är något som många ofta glömmer bort). Skriv ner en plan som du ser fram emot att börja, en bok som du vill läsa själv.

2. Lista dina drömmar
Här kommer favoriten: Gör en lista över de saker som du drömmer om att göra men är så galna att du vet att det absolut inte kommer hända. Detta kan vara något som att bli statsminister eller bestiga Mount Everest när du är 89 år. Du har all tid, pengar, kontakter och talang som du behöver för att din drömma ska gå i uppfyllelse. Vad skulle du göra? Vem vet, dina önskningar kanske uppfylls.

3. Planera saker dagligen
Skriv en plan för nästkommande dag, varje kväll. Det spelar ingen roll om den är lång eller kort. Det viktiga är att du har gjort det. Och det är viktigt att göra det på kvällen. Även om du inte kommer ihåg det nästa dag kommer du vara mer produktiv. Detta har testats och visat resultat. Glöm inte att se över din övergripande plan och fråga dig själv var du är på väg i livet. Ska du någonstans över huvud taget?

LÄS MER:   Kända personer som lyckats mot alla odds.

 

Vecka 4
Vidga dina vyer

1. Försök lev annorlunda. Till och med de minsta sakerna kan ha en effekt. Ta en annan väg till jobbet. Gå till ett kafé som du aldrig har varit på tidigare, eller en jättedyr klädesaffär. Testa en ny sport. Försök göra något som du aldrig gjort förut. Och varje dag, när du är upptagen med saker som du alltid gör, ställ dig frågan – vad kan jag göra lite annorlunda just nu? Du måste börja tänka i de rätta banorna.

2. Gå ut ur din komfortzon
Om du har lyckats göra alla de tidigare stegen, har du redan kommit en lång bit på vägen. Men du måste fortsätta framåt och se dina rädslor i vitögat. Du ska enbart inte se dem utan även utmana dem. Rädd för din chef? Gå till honom med ett nytt projektförslag. Rädd för att träffa nya människor? Gå till en fest helt ensam och träffa nya människor.

3. Ta en paus
Denna förändring i ditt liv innebär inte enbart hårt arbete. Att ta en paus innebär att du måste ta dig från ditt hus, stänga av Wi-Fi och spendera tid ensam. Det betyder också att du ska ge dig själv en ärlig återkoppling. Hur var den senaste månaden för dig? Hur gick allt för dig, vilka förändringar kan du nu uppleva i ditt liv? Hur ska du ta dig vidare när allt är över?

Du har precis kommit i rätta takter på en livslång resa framför dig (denna resa följer dig i hela livet framåt), en resa som kommer överträffa dina förväntningar (som dessutom är väldigt enkel). Genom att jobba med alla dessa steg kommer du börja känna en harmoni och kraft att ta dig igenom din vardag, du kommer kunna se ljuset i den mörka tunneln. Starta redan idag!

 

/Sofia

Enkla Lån

Show Buttons
Hide Buttons